Експерти популярної онлайн-платформи Психологічна підтримка назвали основні причини конфліктів на робочому місці та сформулювали базові кроки до їхнього вирішення.
– Хронічний стрес, дратівливість удома, зниження продуктивності – це лише деякі з наслідків, з якими доводиться стикатися людям, котрі постійно перебувають у конфліктній атмосфері, – зазначають фахівці.
Три причини конфліктів
На думку психологів, більшість конфліктів на роботі відбуваються з трьох причин:
- оцінювання. Ми часто робимо висновки про інших людей, їхню роботу або ситуацію, що може призвести до зайвої критики та емоційного напруження;
- відмова від відповідальності. Не всі хочуть визнавати свою роль у проблемах, тому можуть заперечувати факти, наслідки або свою провину;
- різні цінності. Коли люди мають різні пріоритети та цілі, це може призводити до розбіжностей у думках і діях, що інколи виливається у сварки.
– Ми не можемо контролювати, що говорять або роблять інші, але можемо контролювати свою реакцію. Зміна мислення з режиму “проблема” на режим “розв’язання” допоможе вам краще розуміти свої емоції та чіткіше бачити, що робити далі, – зазначають експерти.
Кроки до вирішення конфліктів
Експерти сформулювали кроки до вирішення робочих конфліктів:
визначте свої потреби. Запитайте себе, чого вам бракує в цій ситуації, чому це важливо для вас і які переваги матиме задоволення ваших потреб. Чи не варто вам просто пристосуватися? Адже прагнення бути завжди правим – це шлях у глухий кут;
використовуйте “я”-висловлювання. Підготуйтеся до розмови. Потренуйтеся обговорювати ситуацію не з позиції звинувачення, а з власного боку. Наприклад, замість того, щоб говорити “Ти завжди…”, спробуйте сказати “Я почуваюся…”, “Я буду вдячний, якщо мені…” тощо;
зрозумійте потреби іншої сторони. Спокійно поговоріть з іншою людиною, щоб дізнатися, чого вона хоче і чому це для неї важливо. Повністю зосередьтеся на тому, що говорить співрозмовник, перш ніж ділитися своїми думками;
знайдіть спільну точку опори. Визначте сфери згоди або спільні цілі, на яких ви можете будувати конструктивне спілкування;
перефразуйте слова іншої людини. Повторіть те, що ви почули від іншої людини, своїми словами, щоб переконатися, що ви правильно її зрозуміли. Це допоможе уникнути непорозумінь і зменшити напругу;
підкресліть цінність взаємин. Нагадуйте собі та іншій стороні про важливість підтримання позитивних взаємин, навіть під час конфлікту;
обговоріть варіанти вирішення. Співпрацюйте, щоб знайти компроміс, який задовольнятиме потреби обох сторін;
робіть перерви. Якщо конфлікт стає занадто емоційним, зробіть паузу, щоб охолонути;
залучіть посередника. Якщо самостійно не можете розв’язати конфлікт, зверніться до нейтрального посередника: керівника, HR-менеджера чи психолога.
За словами психологів, слід завжди пам’ятати, що конфлікти на роботі майже неминучі. Навчіться конструктивно розв’язувати їх, щоб зберегти позитивні взаємини, емоційне благополуччя як на роботі, так і вдома.
Джерело: Психологічна підтримка