І голосом, і жестами: чому для немовлят так важливе спілкування

Вікторія Яснопольська журналістка
младенец

депозитфотос

Молодим батькам вкрай важливо спілкуватися зі своїми новонародженими дітьми, незважаючи на те, що дорослим здається, ніби дитина настільки мала, що не здатна що-небудь сприйняти. Це не так, кажуть дослідники з Каліфорнійського університету в Коннектикуті. Вони переконані, що мозок немовлят просто жадає спілкування.

– Ми виявляємо, що раннє знайомство з мовою, хай воно жестове або усне, сприяє розвитку базових когнітивних навичок дитини, – говорить психолінгвіст Карина Гудвін.

За її словами, діти зі слабким слухом, народжені від батьків, які добре чують, часто гальмують у розвитку. Саме тому педіатри та аудіологи наполягають на тому, щоб батьки імплантували слухові апарати таким малюкам хірургічним шляхом.

Цей підхід заснований на дослідженні, в якому вивчалися діти зі слабким слухом, які виросли в сім’ях, що використовують тільки усну мову. Але практично ніхто не вивчав когнітивний розвиток дітей з вадами слуху, вихованих на мові жестів.

Дослідники з Каліфорнійського університету змінили це. Вони набрали 123 дитини віком від трьох до семи років, з них 46 дітей мали нормальний слух, 77 – слабкий.

Для оцінки синдрому дефіциту уваги вчені попросили батьків відповісти на питання та оцінити, як діти реагували на усне мовлення і на мову жестів. Наприклад, чи могла дитина слідувати двом інструкціям, як-от піднятися нагору і взяти взуття, і чи є у дитини емоційні сплески.

Результати не показали жодної різниці між дітьми, з якими батьки спілкувалися за допомогою мови або за допомогою жестів.

А ось у малюків, які були позбавлені спілкування, спостерігалися деякі проблеми з виконавчими функціями.

– Ми показали, що затримки, які спостерігалися в попередніх дослідженнях, пов’язані не з проблемами зі слухом, а з відсутністю достатнього спілкування з дітьми, – зазначила співавтор дослідження, психолог Марі Коппола.

Це дослідження є частиною її великого проекту, присвяченого вивченню того, як вік першого знайомства з усною і жестовою мовою впливає на виконавчі функції і математичні навички дітей з вадами слуху.

Categories: Діти