Експерти Центру когнітивно-поведінкової терапії зазначають, що в процесі виховання дітей батькам часто доводиться зіштовхуватися з необхідністю балансувати між соціальними нормами (“що вважається правильним/прийнятним/успішним”) та індивідуальністю дитини.
Без порівнянь важко обійтися
Батьки зазвичай спираються на досвід власних родин, друзів, які проходять чи проходили шлях батьківства, інформації з книг та соціальних мереж, особистісних міркувань.
І нерідко без порівнянь дитини з іншими неможливо обійтися.
Психологи вважають, що ми використовуємо порівняння для аналізу даних і, зрештою, щоб обрати найліпший варіант для нашої дитини у конкретний момент часу.
Це нормально, допоки порівняння не впливає на самооцінку сина чи доньки та не диктує їм певні правила поведінки та взаємодії з людьми.
Закладаємо основи самознецінення
Так деякі порівняння можуть створювати в сприйнятті дитини певне самознецінення. Тому ніколи не варто говорити, приміром, таке:
- “ти написав/ла роботу гірше за Марійку”;
- “поглянь на Тараса, от справжній помічник для батьків! А ти?”;
- “я очікував від тебе більшого! Не повторюй моїх помилок, будь стараннішою/им або активнішою/им”;
- “маєш бути розумнішою/им за…”.
Через такі меседжі дитина робить висновок, що вона недостатньо розумна чи здібна, а прихильність батьків до неї є умовною (тобто залежить від виконання певних умов).
Через це стосунки погіршуються. А діти справді починають думати про себе, як про “поганих”, “лінивих”, “егоїстичних”.
Тому важливо відмовитися від оцінювальних ярликів у спілкуванні.
П’ять правил у спілкуванні з дітьми
Помітивши, що повчаєте дитину, визнайте це, змініть свій тон і попросіть дитину висловити власне бачення ситуації.
Психологи радять запам’ятати п’ять правил у спілкуванні з дітьми, особливо підлітками.
- Частіше говоріть дитині про її беззаперечну цінність для вас.
- Зважайте, що вимога дисципліни не повинна стати перешкодою до відкритих щирих розмов.
- Показуйте, що конфлікти через поведінку не нівелюють цінності дитини.
- Ніколи не вдавайтеся до ігнорування дитини в ролі покарання.
- Пам’ятайте самі і поясніть дитині, помилка — це просто частина процесу навчання, а отже — шлях до особистісного зростання.
Джерело: Бережи себе